Professor Emeritus of Education · Department of Teacher Education · University of Helsinki
Julkaisuluettelo
Tieteelliset julkaisut
Kansanen, P. (2014). Teaching as a Master’s level profession in Finland: Theoretical reflections and practical solutions. In O. McNamara, J. Murray & M. Jones (Eds.), Workplace learning in teacher education. International practice and policy (pp. 279-292). Dordrecht: Springer
Kansanen, P. (2012), Mikä tekee opettajankoulutuksesta akateemisen? Kasvatus ja Aika, 2/2012. www.kasvatus-ja-aika.fi
Kansanen, P. (2012). Ainedidaktiikkaa vai pedagogista sisältötietoa? Teoksessa A. Kallioniemi & A. Virta (toim.), Ainedidaktiikka tutkimuskohteena ja tiedonalana (ss. 19-36). Kasvatusalan tutkimuksia 60. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Kansanen, P. (2011). Selected theses for a sustainable teacher education programme. Orbis Scholae, 5(2), 51-65.
Kansanen, P. (2011). The curious affair of pedagogical content knowledge. In B. Hudson & M.A. Meyer (Eds.), Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe (pp. 77-90). Opladen & Farmington Hills, MI: Barbara Budrich Publishers.
Kansanen, P., & Hansén, S.-E. (2011). Lärares pedagogiska tänkande. I S.-E. Hansén & L. Forsman (red), Allmändidaktik – vetenskap för lärare (ss. 355-375). Lund: Studentlitteratur.
Sjöholm, K., Kansanen, P., Hansén, S.-E., & Kroksmark, T. (2011). Ämnesdidaktik – en integrerad del av allmändidaktik. I S.-E. Hansén & L. Forsman (red), Allmändidaktik – vetenskap för lärare (ss. 51-69). Lund: Studentlitteratur.
Kansanen, P., Hansén, S.-E., Sjöberg, J., & Kroksmark, T. (2011). Vad är allmändidaktik? I S.-E. Hansén & L. Forsman (red), Allmändidaktik – vetenskap för lärare (ss. 29-50). Lund: Studentlitteratur.
Krokfors, L., Kynäslahti, H., Stenberg, K., Toom, A., Maaranen, K., Jyrhämä, R., Byman, R., & Kansanen, P. (2011). Investigating Finnish teacher educators’ views on research-based teacher education. Teaching Education, 22(1), 1–13.
Toom, A., Kynäslahti, H., Krokfors, L., Jyrhämä, R., Byman, R., Stenberg, K., Maaranen, K., & Kansanen, P. (2010). Experiences of research-based approach to teacher education: suggestions for future policies. European Journal of Education, 45(2), 331-344.
Kansanen, P. (2010). HORRIBILE DICTU: The success story of the Finnish school system. In A. Liimets (Hrsg.), Denkkulturen. Selbstwerdung des Menschen. Erziehungskulturen (ss. 95-110). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Kansanen, P. (2010). Teser för framtidens lärarbildning. I M. Hugo & M. Segolsson (red.), Lärande och bildning i en globaliserad tid (ss. 99-114). Lund: Studentlitteratur.
Kansanen, P. (2010). HORRIBILE DICTU: The success story of the Finnish school system. In A. Liimets (Hrsg.), Denkkulturen. Selbstwerdung des Menschen. Erziehungskulturen (ss. 95-110). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Kansanen, P. (2010). Teser för framtidens lärarbildning. I M. Hugo & M. Segolsson (red.), Lärande och bildning i en globaliserad tid (ss. 99-114). Lund: Studentlitteratur.
Jussila, J., Hytönen, J., Kansanen, P., & Komulainen, E. (2007). Muistumia Suomen kasvatustieteellisen seuran alkuvaiheista. Teoksessa J. Tähtinen & S. Havu-Nuutinen (toim.), Neljäkymmentä vuotta tiedeseuraa. Suomen kasvatustieteellisen seuran 40-vuotisjuhlakirja (ss. 203-213). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia 33. Turku.
Kansanen, P. (2007). Joitakin kepeitä ajatuksia musiikkikasvatuksesta. Teoksessa M. Laitinen & M.-L. Kainulainen (toim.), Musikaalisuuden ytimessä. In the heart of musicality (ss. 195-204). Musiikkikasvatuksen osasto. Sibelius-Akatemia.
Kansanen, P., Pohjolainen, T., & Ropo, T. (2007). Opettajankoulutukseen kuuluvan ohjatun harjoittelun selvitysraportti. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:19. Opetusministeriö.
Jyrhämä, R., Kynäslahti, H., Krokfors, L., Byman, R., Maaranen, K., Toom, A., & Kansanen, P. (2006). Tutkimuspainotteisen opettajankoulutuksen arvostus ja toteutuminen opiskelijoiden näkökulmasta. Didacta Varia, 11(2), 21-35.
Kansanen, P. (2006). Constructing a research-based program in teacher education. In F.K. Oser, F. Achtenhagen, & U. Renold (Eds.), Competence oriented teacher training. Old research demands and new pathways (pp. 11-22). Rotterdam & Taipei: Sense Publishers.
Kansanen, P. (2006). Onko pedagogiikka konstruktivismin vihollinen? Vai päinvastoin? Teoksessa J. Husu & R. Jyrhämä (toim.), Suoraa puhetta. Kolleagiaalisesti opetuksesta ja kasvatuksesta (ss. 15-27). Jyväskylä: PS-kustannus.
Krokfors, L., Jyrhämä, R., Kynäslahti, H., Toom, A., Maaranen, K., & Kansanen, P. (2006). Working while teaching, learning while working: Students teaching in their own class. Journal of Education for Teaching, 32(2), 21-36.
Kynäslahti, H., Kansanen, P., Jyrhämä, R., Krokfors, L., Maaranen, K., & Toom, A. (2006). The multimode programme as a variation of research-based teacher education. Teaching and Teacher Education, 22(2), 246-256.
Kansanen, P. (2005). The idea of research-based teacher education. In E. Eckert & W. Fichten (Eds.), Schulbegleitforschung. Erwartungen – Ergebnisse – Wirkungen (pp. 91-103). Münster: Waxmann.
Westbury, I., Hansen, S.-E., Kansanen, P., & Björkvist, O. (2005). Teacher education for research-based practice in expanded roles: Finland’s experience. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(5), 475-485.
Kynäslahti, H., Jyrhämä, R., Maaranen, K., Krokfors, L., Toom, A., & Kansanen, P. (2005). Työn ja koulutuksen suhde: Opettajana työskentelyn yhteydestä opettajaksi opiskeluun. Aikuiskasvatus, 25(2), 121-131.
Kansanen, P., & Pepin, B. (2005). Historic and comparative perspectives on didaktik. In S. Ongstad, B. Hudson, B. Pepin, G. Imsen, & P. Kansanen, Didaktik and/in mathematics education. Studying a discipline in international, comparative and communicational perspectives (pp. 28-49). Oslo University College, Faculty of Education.
Ongstad, S., Hudson, B., Pepin, B., Imsen, G., & Kansanen, P. (2005). Didaktik and/in mathematics education. Studying a discipline in international, comparative and communicational perspectives. Oslo University College, Faculty of Education.
Kansanen, P. (2004). Erfahrungen und Perspektiven der Peer Review in der Lehrerbildung in Finnland. journal für lehrerinnen- und lehrerbildung, 4(4), 23-33.
Kansanen, P. (2004). Johdantoa kasvatustieteellisissä tutkimuksissa käytettävien tutkimusmenetelmien systematiikkaan. Teoksessa P. Kansanen & K. Uusikylä (toim), Opetuksen tutkimuksen monet menetelmät (ss. 9-27). Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kansanen, P., & Uusikylä, K. (toim.). (2004). Opetuksen tutkimuksen monet menetelmät. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kansanen, P. (2004). The idea of research-based teacher education. Didacta Varia, 9 (2), 11-24.
Kansanen, P. (2004). The basic characteristics of the Finnish teacher educationn. Center for Videregående Uddannelse, Agora nr. 4 (ISSN: 1603-3280)
Kansanen, P. (2004). The role of general education in teacher education. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 7(2), 207-218.
Kansanen, P. (2004). Onko kasvatustieteellä tulevaisuutta? Teoksessa J. Enkenberg & M.-B. Kentz (toim.), Kasvatuksen maisemista (ss. 77-85). Savonlinnan opettajankoulutuslaitos, Joensuun yliopisto.
Kansanen, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy kličových pojmůa jejich překladu. Pedagogica, 54(1), 48-57.
Kansanen, P. (2004). Opetuksen käsitemaailma. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kansanen, P., & Hansén, S.-E. (2003). Some comparative highlights in Nordic doctoral studies. Nordisk Pedagogik, 23 (4), 267-271.
Hansén, S.-E., & Kansanen, P. (2003). Doctoral studies in education. A Finnish perspective. Nordisk Pedagogik, 23(4), 205-214.
Kansanen, P., & Hansén, S.-E. (2003). Introduction to the practices and problems in doctoral studies in the Nordic countries. Nordisk Pedagogik, 23(4), 181-183.
Kansanen, P. (2003). Studying – the realistic bridge between instruction and learning. An attempt to a conceptual whole of the teaching-studying-learning process. Educational Studies, 29(2/3), 221-232.
Kansanen, P. (2003). Katkelma opetuksen teoriaa. Teoksessa J. Sjöberg, H. Andersson, & O. Björqvist (toim.), Läraren och pedagogiken (ss. 19-39). Vasa: Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi.
Kansanen, P., Linnansaari, H., & Talvio, M. (2003). Tohtorikoulua rakentamassa. Ensikokemuksia kasvatustieteellisen tiedekunnan yhteisten tohtoriopintojen kehittämisestä. Didacta Varia, 8(1), 35-45.
Kansanen, P. (2003). Teacher education in Finland: Current models and new developments. In B. Moon, L. Vlăsceanu, & C. Barrows (Eds.), Institutional approaches to teacher education within higher education in Europe: Current models and new developments (pp. 85-108). Bucharest: Unesco – Cepes.
Kansanen, P. (2003). Pedagogical ethics in educational research. Educational Research and Evaluation, 9(1), 9-23.
Tirri, K., & Kansanen, P. (2003). Introduction to special issue. Educational Research and Evaluation, 9(1), 3-7.
Tirri, K., & Kansanen, P. (Eds.). (2003). Current research on moral education: International perspectives. Educational Research and Evaluation, 9(1), Special issue.
Kansanen, P. (2002). Didactics and its relation to educational psychology: Problems in translating a key concept across research communities. International Review of Education, 48(6), 427-441.
Kansanen, P. (2002). Die Schulsysteme Europas – Finnland. In H. Döbert, W. Hörner, B. von Kopp, & W. Mitter (Hrsg.), Die Schulsysteme Europas. Kronach: Schneider Verlag Hohengehren.
Kansanen, P. (2002). Opettajankoulutus ja tutkimus. Teoksessa M. Uljens (toim.), Kasvatustiede Suomessa 150 vuotta (ss. 47-54). Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta.
Kansanen, P. (2002). Opetuksen tutkimuksen käytäntöä. Teoksessa P. Kansanen & K. Uusikylä (toim), Luovuutta, motivaatiota, tunteita. Opetuksen tutkimuksen uusia suuntia (ss. 11-24). Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kansanen, P., & Uusikylä, K. (toim.). (2002). Luovuutta, motivaatiota, tunteita. Opetuksen tutkimuksen uusia suuntia. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kansanen, P., & Meri, M. (2002). Die didaktische Relation im Lehr-Lern(Studieren) – Prozess des Unterrichts. In S. Protz (Hrsg.), Schule erleben. Unterricht unter dem Anspruch von Erziehung (ss. 165-181). Rudolstadt & Jena: Hain.
Kansanen, P. (2002). Building on the best of both worlds: Pedagogical thinking as interplay between the normative and the descriptive. In K. Niinistö, H. Kukemelk, & L. Kemppinen (Eds.), Developing teacher education in Estonia (pp. 83-105). Turku: University of Turku & University of Tartu.
Kansanen, P. (2002). Matti Koskenniemi. In memoriam. Teoksessa M. Saarnisto (toim.), Suomalaisen Tiedeakatemian vuosikirja 2001 (ss. 87-93). Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.
Kansanen, P. (2001). Opettajan pedagogisen ajattelun perusteet. Teoksessa L. Talts & M. Vikat (toim.), Lapse kasvukekkond Eestis ja Soomes I (ss. 76–91). Tallinn: Tallinna Pedagoogika Ülikool.
Kansanen, P. (2001). Using subjective pedagogical theories to enhance teacher education. Unterrichtswissenschaft, 29(3), 268-286.
Kansanen, P. (2000). Una diversa modalita’ di pensiero pedagogico negli insegnanti. Teoksessa J. Hautamäki (toim.), Instruire la mente. Un progetto educativo finlandese (ss. 75-87). Lecce: Sallentum Editrice.
Kansanen, P. (2000). Kampen mellan vetenskap och lära. I E. Alerby, P. Kansanen, & T. Kroksmark (red.), Lära om lärande (ss. 29-44). Lund: Studentlitteratur.
Alerby, E., Kansanen, P., & Kroksmark, T. (red.). (2000). Lära om lärande. Lund: Studentlitteratur.
Kansanen, P., Tirri, K., Meri, M., Krokfors, L., Husu, J., & Jyrhämä, R. (2000). Teachers´ Pedagogical Thinking. Theoretical Landscapes, Practical Challenges. New York: Peter Lang.
Kansanen, P. (2000). Pedagogisen ajatteluni kehitys – itsenäisyyden illuusio. Teoksessa P. Kansanen, E. Lahdes, P. Malinen, R. Yrjönsuuri, & Y. Yrjönsuuri, Viisi polkua opettajasta tutkijaksi (ss. 61–107). Jyväskylä: PS–Kustannus.
Kansanen, P. (Ed.). (2000). Discussions on Some Educational IssuesIX. Research Report 211. Department of Teacher Education, University of Helsinki.
Kansanen, P., Pitkäniemi, H., Byman, R., & Hulkkonen, H. (2000). Pedagogical thinking in a student’s mind. In P. Kansanen (Ed.), Discussions on Some Educational Issues IX (pp. 27-51). Research Report 211. Department of Teacher Education, University of Helsinki.
Kansanen, P. (2000). Hur (inter)nationell är pedagogisk forskning? I S.-E. Hansén, J. Sjöberg, & G. Eklund-Myrskog (Red.), Att spana i tiden. Pedagogiska utblickar (ss. 93-107). Vasa: Åbo Akademi, Pedagogiska fakulteten.
Kansanen, P. & Hansén, S.-E. (1999).Vad är kvar av “den gamla” pedagogiken och didaktiken? Nordisk Pedagogik, 19 (1), 120-130.
Kansanen, P. (1999).Teaching as teaching-studying-learning interaction. Scandinavian Journal of Educational Research, 43(1), 81-89.
Kansanen, P. (1999). Research-based teacher education. In J. Hytönen, C. Razdev ë ek Pu ¹ ko, & G. Smith (Eds.), Teacher Education for Changing School (pp. 135-141). Ljubljana: University of Ljubljana, Faculty of Education.
Tirri, K., Husu, J., & Kansanen, P. (1999). The epistemological stance between the knower and the known. Teaching and Teacher Education, 15(8), 911-922.
Kansanen, P. & Meri, M. (1999). The didactic relation in the teaching-studying-learning process . In B. Hudson, F. Buchberger, P. Kansanen, & H. Seel (Eds.), Didaktik/Fachdidaktik as Science(-s) of the Teaching Profession. TNTEE Publications, 2(1), 107-116.
Kansanen, P. (1999). The Deutsche Didaktik and the American research on teaching. In B. Hudson, F. Buchberger, P. Kansanen, & H. Seel (Eds.), Didaktik/Fachdidaktik as Science(-s) of the Teaching Profession. TNTEE Publications, 2 (1), 21-35. (reprint)
Hudson, B., Buchberger, F., Kansanen, P., & Seel, H. (Eds.). (1999). Didaktik/Fachdidaktik as Science(-s) of the Teaching Profession. TNTEE Publications, 2(1).
Kansanen, P. (1999). Några aspekter på lärarens pedagogiska tänkande. Utbildning & Demokrati, 8(2), 57-68.
Kansanen, P., Tirri, K., Meri, M., Krokfors, L., Husu, J., & Jyrhämä, R. (1999). Moral perspectives in teachers´ thinking. In M. Lang, J. Olson, H. Hansen, & W. Bünder (Eds.), Changing Schools/Changing Practices: Perspectives on Educational Reform and Teacher Professionalism (pp. 109-116). Louvain: Garant.
Kansanen, P. & Husu, J. (toim.). (1999). Opetuksen tutkimuksen suuntaviivoja. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 203.
Kansanen, P. (1999). Mitä on didaktiikka? Teoksessa P. Kansanen & J. Husu (toim.), Opetuksen tutkimuksen suuntaviivoja (ss. 5-16). Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 203.
Kansanen, P. (1999). The way thinking is once again. In P. Kansanen (Ed.), Discussions on Some Educational Issues VIII (pp. 29-40). Research Report 204. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (reprint) (ED434883)
Kansanen, P. (Ed.). (1999). Discussions on Some Educational IssuesVIII. Research Report 204. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED434883)
Kansanen, P. (1999). Review of Fennes, H. & Hapgood, K. (1997). Intercultural learning in class. London: Cassell. Journal of Curriculum Studies, 31(4), 492-494.
Kansanen, P. (1999). Didaktiken i ett samhälls- och framtidsperspektiv. Didaktisk Tidskrift, 9 (1-2), 39-48.
Kansanen, P. (1999). Motivaatiosta pedagogiseen ajatteluun. Opettajankouluttaja 2/1999, 7-10.
Kansanen, P. & Uljens, M. (1998). What is behind research on teacher ducation? I M. Uljens (Red.), Skoldidaktiska studier. Studia Didacta 3 (ss. 157-1171). Pedagogiska rapporter Nr 12. Diskussion och dokumentation 5. Pedagogiska institutionen vid Åbo Akademi, Vasa. (reprint)
Kansanen, P. & Uljens, M. (1998). Lärarutbildning i Finland – en konfrontation mellan tradition och reflektion. I M. Uljens (Red.), Skoldidaktiska studier. Studia Didacta 3 (ss. 143-156). Pedagogiska rapporter Nr 12. Diskussion och dokumentation 5. Pedagogiska institutionen vid Åbo Akademi, Vasa. (reprint)
Kansanen, P. & Uljens, M. (1998). Eine systematische Übersicht über die finnische Didaktik. I M. Uljens (Red.), Skoldidaktiska studier. Studia Didacta 3 (ss. 61-72). Pedagogiska rapporter Nr 12. Diskussion och dokumentation 5. Pedagogiska institutionen vid Åbo Akademi, Vasa. (reprint)
Kansanen, P. & Uljens, M. (1998). On the history and future of Finnish didactics. I M. Uljens (Red.), Skoldidaktiska studier. Studia Didacta 3 (ss. 47-60). Pedagogiska rapporter Nr 12. Diskussion och dokumentation 5. Pedagogiska institutionen vid Åbo Akademi, Vasa. (reprint)
Kansanen, P. (1998). Kasvatusfilosofista johdattelua ainedidaktiikkaan. Teoksessa J. Lavonen & M. Erätuuli (toim.), Tuulta purjeisiin. Matemaattisten aineiden opetus 2000-luvulle (ss. 14-27). Jyväskylä: Atena.
Kansanen, P. (1998). Mitä jäljellä kasvatus- ja opetusopista? Kasvatus, 29(2), 156-165.
Kansanen, P. (1998). La Deutsche Didaktik. Revista de Estudios del Curriculum, 1 (1), 14-20.
Kansanen, P. (1998). Interaction as a basis for the teaching-studying-learning process. In M.-L. Laherand, A. Liimets, & R. Liimets-Sorokin (Eds.), The Educational Science as an Integrative Science and Integration Issues in Education (pp. 55-60).Tallinn: Tallinn Pedagogical University.
Kansanen, P., Tirri, K., Meri, M., Krokfors, L., Husu, J., & Jyrhämä, R. (1998). Practical Arguments in Teaching. 26 th Congress of the Nordic Society for Educational Research. Lahti, Finland March 12-15.
Kansanen, P., Tirri, K., Meri, M., Krokfors, L., Husu, J., & Jyrhämä, R. (1997). Getting to Know Teachers´ Pedagogical Thinking – Linking Various Approaches. 8 th Biennal Conference of the International Study Association on Teacher Thinking. Kiel, Germany October 1-5.
Kansanen, P., & Uljens, M. (1997). On the history and future of Finnish didactics. Scandinavian Journal of Educational Research, 41(2-4), 225-235.
Kansanen, P. (1997). Lärarutbildning i Sverige och Finland. Utbildning och demokrati, 6(1), 65-83.
Kansanen, P. (1997). Opetusprosessin arviointi. Teoksessa R. Jakku-Sihvonen (toim.), Onnistuuko oppiminen – oppimistuloksien ja opetuksen laadun arviointiperusteita peruskoulussa ja lukiossa (pp. 429-436). Helsinki: Opetushallitus.
Kansanen, P. (1997). Vad är skolpedagogik? In M. Uljens (Red.), Didaktik – teori, reflektion och praktik (pp. 146-165). Lund: Studentlitteratur.
Kansanen, P. (1997). Forschungsbetonte Lehrerbildung als Beitrag zur Weiterentwicklung des Lehrerberufes. In S. Protz (Hrsg.), Europa als Bildungsgemeinschaft. Bildung – Schulreform – Lehrerbildung (pp. 254-262). Rudolstadt: Hain.
Kansanen, P. (1997). Teacher’s purposes and student’s intentions. Do they ever meet? In P. Kansanen (Ed.), Discussions on Some Educational Issues VII (pp. 35-46). Research Report 175. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED434011)
Kansanen, P. (Ed.). (1997). Discussions on Some Educational IssuesVII. Research Report 175. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED434011)
Kansanen, P. (1997). Onko koulupedagogiikalla tulevaisuutta? Teoksessa J. Eskola (toim.), Reflektio, realismi, konstruktionismi sekä muita kasvatustieteellisiä teemoja (ss. 40-64). Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja C 15.
Kansanen, P. (1996). Paradigmakiistat riehuvat. Kellä valta? Teoksessa P. Yli-Luoma (toim.), Metatieteestä koulutuspolitiikkaan (ss. 131-144). Research Bulletin 94. University of Helsinki, Department of Education.
Kansanen, P. (1996). Die deutsche Didaktik mit nichtdeutschen Augen. In J. Kari, M.-L. Huttunen, & E. Varis (Eds.), EU und das Bildungssystem im nordischen Europa (pp. 24-32). The Principles and Practice of Teaching 25. University of Jyväskylä, Department of Teacher Education.
Kansanen, P. (1996). Opettajan pedagoginen ajattelu ja sen ‘opettaminen’. Teoksessa S. Ojanen (Toim.), Tutkiva opettaja 2 (ss. 45-50). Tampere: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Kansanen, P. (1996). Katsaus opetuksen tutkimukseen. Vieläkö joku sitä harrastaa? Didacta Varia, 1(1), 3-11.
Kansanen, P. (1996). Kasvatustiede ja ajan henki. Kasvatus, 27(2), 115-125.
Kansanen, P. & Uljens, M. (1996). What is behind research on teacher education? In D. Kallós & I. Nilsson (Eds.), Research on Teacher Education in Finland, Germany and Sweden (pp. 47-65). Monographs on Teacher Education Research Vol 1. Umeå University.
Kansanen, P. (1996). Om relationen mellan pedagogik och didaktik. Didaktisk Tidskrift, 6 , 1-2/1996, 27-43.
Kansanen, P. (1996). Kasvatuksen eettinen luonne. Teoksessa P. Pitkänen (toim.), Kasvatuksen etiikka (ss. 13-19). Helsinki: Edita.
Kansanen, P. & Uljens, M. (1995). Teacher education in Finland. In P.-E. Michaelsson (Ed.), Winter University (pp. 33-43). Paper from The Association for Teacher Education in Europe (ATEE). Dalarna University, Sweden.
Kansanen, P. (1995). Three essays on education dedicated to Hilda Taba, Johannes Käis and Heino Liimets. Acta Universitatis Scientiarum Socialium et Artis Educandi Tallinnensis. A5 : 18-30.
Kansanen, P. (1995). The Finnish didactics – Finished or a new beginning? In S. Hopmann & K. Riquarts (Eds.), Didaktik and/or Curriculum (pp. 151-163). Kiel: IPN.
Kansanen, P. (1995). The Deutsche Didaktik and the American research on teaching. In P. Kansanen (Ed.), Discussions on Some Educational Issues VI (pp. 97-118). Research Report 145. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED394958)
Kansanen, P. (Ed.). (1995). Discussions on Some Educational IssuesVI. Research Report 145. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED394958)
Kansanen, P. & Uljens, M. (1995). Eine systematische Übersicht über die finnische Didaktik. In S. Hopmann, K. Riquarts, W. Klafki, & A. Krapp (Hrsg.), Didaktik und/oder Curriculum. Grundprobleme einer international vergleichenden Didaktik (pp. 299-307). Zeitschrift für Pädagogik, 33. Beiheft. Weinheim: Beltz.
Kansanen, P. (1995). Kuorolaulu, lausunta, kansantanhut ja tanssi. Entä pedagoginen ajattelu? Teoksessa A. Vaahtokari & A. Vähäpassi (toim.), Tutki vertaile arvioi. Näkökulmia opetuksen suunnitteluun ja tutkimukseen (ss. 9-23).Tampere: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Kansanen, P. (1995). Tysk didaktik och amerikansk undervisningsforskning. Didaktisk Tidskrift, 5, 3/1995, 26-48.
Kansanen, P. (1995). The Deutsche Didaktik.Journal of Curriculum Studies, 27(4), 347-352.
Kansanen, P. (1995). Teachers’ pedagogical thinking – What is it about? In C. Stensmo & L. Isberg (Red.), Omsorg och engagemang (ss. 32-45). Uppsala: Uppsala Universitet.
Kansanen, P. & Uljens, M. (1995). Lehrerbildung und die zweite Welle der Dezentralisierung – Zur Analyse der heutigen Situation. In P. Kansanen (Hrsg.), Diskussionen über einige pädagogische Fragen V (pp. 47-62). Research Report 140. Department of Teacher Education, University of Helsinki.
Kansanen, P. (Hrsg.). (1995). Diskussionen über einige pädagogische Fragen V. Research Report 140. Department of Teacher Education, University of Helsinki.
Kansanen, P. (1995). The way thinking is once again. In B. Hasselgren, I. Carlgren, M. Jonsson, & S. Lindblad (Red.), Lära till lärare (pp. 149-159). Stockholm: HLS Förlag.
Kansanen, P. (1994). Didaktik als ethische Grundlage des Unterrichts. In H.-J. Fischer, W. Lippke, & D. Schwerdt (Hrsg.), Ethos und Kulturauftrag des Lehrers (pp.133-143). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Kansanen, P. (1994). Pohdintaa didaktiikan olemuksesta.. Teoksessa H. Rikkinen & S. Tella (toim.), Kunne johtaa tieto tunne – uudistuva aineenopettajankoulutus (pp. 257-270). Studia Peadagogica 3. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos.
Kansanen, P. (1993). Kolm kasvatusteaduslikku esseed, pühentadatud Hilda Tabale, Johannes Käisile ja Heino Liimetsale. Haridus, 1993, 12, 43-46.
Kansanen, P. (1993). An outline for a model of teachers’ pedagogical thinking. In P. Kansanen (Ed.), Discussions on Some Educational Issues IV (pp. 51-65). Research Report 121. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED366562)
Kansanen, P. (Ed.). (1993). Discussions on Some Educational IssuesIV. Research Report 121. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED366562)
Kansanen, P. (1993). Några allmänna reflexioner över didaktikens väsen. Didaktisk Tidskrift, 3 /1993, 17-29.
Kansanen, P. (1993). Onko pedagoginen ajattelu tutkimusta? Teoksessa S. Ojanen (toim.), Tutkiva opettaja. Opetus 21. vuosisadan ammattina (ss. 40-51). Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Kansanen, P. (1992). Historical background of Finnish educational sciences. L&EIF – Life and Education in Finland, 4/1992, 52-55.
Kansanen, P. (1992). Kohti koulupedagogiikkaa. Lisää kasvatuksen teoriaa didaktiikan näkökulmasta. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 112.
Kansanen, P. (1991). Meta-analyysi. Uskomuksista tietoon. Fysioterapiatutkimuksen lähestymistapojen ja menetelmien esittelyä (pp. 108-111). Helsinki: VAPK-Kustannus.
Kansanen, P. (1991). Pedagogical thinking: The basic problem of teacher education. European Journal of Education, 26, 251-260.
Kansanen, P. (1991). Die Rolle der Erziehungswissenschaft in der finnischen Lehrerbildung. Pädagogik und Schule in Ost und West, 39, 229-235.
Kansanen, P. (1991). Opettajakeskeisyyden dilemma. Teoksessa I. Sava & H. Linnansaari (toim.), Peruskoulun toiminta- ja työmuotoja kehittämässä (pp. 95-107). Helsingin yliopiston Vantaan täydennyskoulutuslaitoksen julkaisuja 2:1991.
Kansanen, P. & Uljens, U. (1991). Lärarutbildning i Finland – en konfrontation mellan tradition och reflektion. In M. Eriksson (Red.), Rapport från Nordisk lärarutbildningskongress “Lärarutbildning i förändring” 22-24 oktober 1990 (ss. 95-111). Vasa.
Kansanen, P. (1991). Pedagogical thinking: The basic problem of teacher education. In P. Kansanen (Ed.), Discussions on Some Educational Issues III (pp. 79-93). Research Report 94. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED338560)
Kansanen, P. (Ed.). (1991). Discussions on Some Educational IssuesIII. Research Report 94. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED338560)
Kansanen, P. (1991). Opettajakeskeisyyden dilemma. Kasvatus, 22, 7-15.
Kansanen, P. (1991). Opetuksen tutkimuksen nykyvaihe. Äidinkielen opetustiede, 9, 4-14.
Kansanen, P. (1990). Education as a discipline in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research, 34(4), 271-284.
Kansanen, P. & Uljens, M. (1990). Lärarutbildning i Finland – en konfrontation mellan tradition och reflektion. Nordisk Pedagogik, 10, 204-212.
Kansanen, P. (1990). The role of research at the department of teacher education in Finnish universities. In T.R. Bone & J. McCall (Eds.), Teacher Education in Europe: The Challenges Ahead. Glasgow: Jordanhill College of Education.
Kansanen, P. (1990). Joko opettaja ajattelee didaktisesti? Teoksessa S. Hämäläinen ym. (toim.), Opettajankoulutuksen uudistamisen ulottuvuuksia (ss. 23-32). Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen katsauksia 24.
Kansanen, P. (1989). Kvalifikaatio – opettajankoulutuksen elinehto. Opettajankoulutuksen teoreettisen mallin ja opetusharjoittelun kehittelyä. Teoksessa S. Ojanen (toim.), Akateeminen opettaja (ss. 100-113). Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Täydennyskoulutusjulkaisuja No 4.
Kansanen, P. (1989). Kvalifikaatio – opettajankoulutuksen elinehto. Opettajankoulutuksen teoreettisen mallin kehittelyä. Kasvatus, 20, 17-27.
Kansanen, P. (1989). Didaktiikan tiedetausta. Kasvatuksen teoriaa didaktiikan näkökulmasta. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 70.
Uusikylä, K. & Kansanen, P. (1988). Opetussuunnitelman toteutuminen. Oppilaiden tyytyväisyys oppiaineisiin, opetusmuotoihin ja kouluelämään peruskoulun ala-asteella. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 66.
Kansanen, P. (1988). Meta-analyysi. Lääkintävoimistelija 6/88, 16-17.
Kansanen, P. (1987). Ainedidaktiikka didaktiikan kokonaisuudessa. Teeman alustavaa tarkastelua. Teoksessa V. Meisalo & K. Sarmavuori (toim.), Ainedidaktiikan tutkimus ja tulevaisuus (ss. 9-19). Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 56.
Kansanen, P. (1987). Views on the implementation of the curriculum – Experiences of the Finnish practice. In P. Kansanen (Ed.), Discussions on Some Educational Issues II (pp. 5-17). Research Report 54. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED310040)
Kansanen, P. (Ed.). (1987). Discussions on Some Educational IssuesII. Research Report 54. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED310040)
Kansanen, P. (1987). The curriculum as a factor directing actual teaching. In P. Malinen & P. Kansanen (Eds.), Research Frames of the Finnish Curriculum (pp. 47-68). Research Report 53. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED304407)
Malinen, P. & Kansanen, P. (Eds.). (1987). Research Frames of the Finnish Curriculum. Research Report 53. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED304407)
Kansanen, P. (1987). Puheenvuoro opettajankouluttajien koulutuksesta. Teoksessa M. Suonperä (Toim.), Opettajien ja opettajankoulutuksen uudet haasteet (ss. 74-76). Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen julkaisu 19.
Hämäläinen, K., & Kansanen, P. (1987). Tutkimuksen asema opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Kasvatus, 18, 398-403.
Kansanen, P. (1987). Opetussuunnitelma opetustapahtuman ohjaajana. Teoksessa P. Malinen & P. Kansanen (toim.), Opetussuunnitelman tutkimukselliset kehykset (ss. 17-34). Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 48.
Malinen, P. & Kansanen, P. (Toim.). (1987). Opetussuunnitelman tutkimukselliset kehykset. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 48.
Kansanen, P. (1986). Aikuiskasvatus opettajankoulutuksessa. Teoksessa Koulusta aikuisuuteen? Kansanvalistusseura.
Kansanen, P. (1986). Opetuksen tehokkuuden ongelma. Teoksessa Academia Scientiarum Fennica, Vuosikirja – Yearbook 1985-1986 (ss. 201-208).
Kansanen, P. (1986). From short-term motivation to purposiveness. In T. Kroksmark & F. Marton (Red.), Individernas förutsättningar för utbildning och utbildningens effekter på individerna (ss. 137-146, 239). Publikationer från institutionen för pedagogik 1986:02, Göteborgs universitet.
Kansanen, P. (1986). Kasvatusta vai opetusta? Sellistä. Suomen erityiskasvatuksen liitto ry. 2/86, 19-22.
Kansanen, P. (1986). Antaako didaktiikka opettajalle välineet? Kasvatus, 17, 13-22.
Kansanen, P. (1986). Valittuja näkökohtia kvalitatiivisen tutkimustekniikan käytöstä. Teoksessa K. Sarmavuori, L. Virtanen & M. Larmola (Toim.), Äidinkieli, koulu ja tutkimus (ss. 302-316). Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 37.
Kansanen, P. (1986). Opettajien ajattelutavat ja motivaatio. Opettaja, 81(5), 16-18.
Kansanen, P. (1986). Didaktiikan ihanteet ja opetuksen arkikäytäntö. Opettaja, 81(4), 14-16.
Kansanen, P. (1985). Philosophy from the viewpoint of education. In P. Kansanen (Ed.), Discussions on Some Educational Issues (pp. 51-65). Research Report 30. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED273599)
Kansanen, P. (Ed.). (1985). Discussions on Some Educational Issues. Research Report 30. Department of Teacher Education, University of Helsinki. (ED273599)
Kansanen, P. (1985). Mitä koululuokassa todella tapahtuu? Teoksessa E. Kangasniemi (Toim.), Opetussuunnitelma ja sen toimeenpano (pp. 41-53). Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen selosteita ja tiedotteita 268.
Kansanen, P. (1985). Ei didaktisten taitojen opettaminen niin kovin tärkeää ole! Virke 3/1985, 6-8.
Kansanen, P. (1985). Opetus on pääasiassa puhetta. Teoksessa E. Alahuhta (Toim.), Symposium Logopedia tieteiden välisessä yhteistyössä (pp. 182-188). Oulun yliopiston logopedian ja fonetiikan laitoksen julkaisuja N:o 1.
Kansanen, P. (1984). Didaktiikkaa vai opetustiedettä? Teoksessa K. Sarmavuori (Toim.), Opetustiede ja opetuksen tutkimus (pp. 75-87). Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisusarja A:103.
Kansanen, P. (1984). Opettajankoulutus ja tutkimus. Korkeakoulutieto 8/1984, 38-39.
Kansanen, P. (1984). Integration av konsumentfrågor i undervisningen. In Konsumentfrågor i lärarutbildningen. Seminarium på Hässelby slott den 4-6-oktober 1982 (pp. 39-48). Nordisk Embetsmannskomite for konsumentsporsmål, rapport 1984:8. Nordiska ministerrådet.
Kansanen, P. (1983). Ainedidaktinen tutkimus opettajankoulutuslaitosten tehtäväkentässä. Teoksessa M. Ahtee ym. (Toim.), Fysiikan ja kemian didaktiikka opettajankoulutuksessa (pp. 1-2). Kouluhallituksen kokeilu- ja tutkimustoimiston tiedonantoja koulukokeilusta ja tutkimuksesta N:o 3.
Kansanen, P. (1983). Opettajankoulutuslaitoksen rooli tiedeyhteisönä. Teoksessa J. Hämäläinen (Toim.), Opettajankoulutus ja opettajatutkimus (pp. 70-82). Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitoksen julkaisuja B 4/1983.
Kansanen, P. (1983). Case study as a research procedure in teacher education. In P. Kansanen (Ed.), Current Research on Finnish Teacher Education (pp. 37-42). Research Report 13. Department of Teacher Education, University of Helsinki.
Kansanen, P. (Ed.). (1983). Current Research on Finnish Teacher Education. Research Report 13. Department of Teacher Education, University of Helsinki.
Kansanen, P. (1983). Opetuksen integraatio-ongelmat peruskoulussa ja opettajankoulutuksessa. Teoksessa Läpäisyaiheet opettajankoulutuksessa (pp. 5-18). Opetusministeriön opettajankoulutustoimiston seminaariraportti.
Kansanen, P. (1983). Kuluttajakasvatuksen integraatio-ongelmat peruskoulussa ja opettajankoulutuksessa. Teoksessa Kuluttaja-asiain osaston julkaisuja, sarja B 1/1983, 9-22.
Kansanen, P. (1983). Opetuksen tutkimuksen kehitysnäkymiä. Kasvatus, 14, 413.
Jussila, J. & Kansanen, P. (Toim.). (1983). MATTI KOSKENNIEMI …NIIN MIELELLÄNI VIELÄ. Muisteluksia. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 12.
Kansanen, P., Gröhn, T., & Nurmi, R. (1982). Terveyskasvatusprojekti: tavoitteita ja tuloksia. Sairaanhoidon vuosikirja, XIX, 260-293.
Kansanen, P. & Uusikylä, K. (1982). Opetussuunnitelman toteutuminen: tulokset ja johtopäätökset. Kouluhallituksen kokeilu- ja tutkimustoimiston tutkimusselosteita N:o 41.
Kansanen, P. (1982). Yhteiskunta haluaa opettajakeskeistä opetusta. Kouluhallituksen tiedotuslehti 4/82, 4-6.
Kansanen, P. (1982). Opetussuunnitelman toteutuminen. Teoksessa P. Hakkarainen (Toim.), Opetuksen ja sen evaluoinnin tutkiminen (pp. 147-148). Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisuja 325.
Kansanen, P. & Uusikylä, K. (1981). Opetuksen tavoitteisuus ja yhteissuunnittelu. Jyväskylä: Gaudeamus.
Komulainen, E., Kansanen, P., Karma, K., Martikainen, M., & Uusikylä, K. (1981). Investigations into the instructional process (DPA Helsinki). In E. Komulainen & P. Kansanen (Eds.), Classroom Analysis: Concepts, Findings, Applications. DPA Helsinki Investigations III (pp. 1-30). Research Bulletin No. 56. Institute of Education, University of Helsinki. (ED209187)
Komulainen, E., & Kansanen, P. (Eds.). (1981). Classroom Analysis: Concepts, Findings, Applications. DPA Helsinki Investigations III. Research Bulletin No. 56. Institute of Education, University of Helsinki. (ED209187)
Kansanen, P. (1981). The way thinking is: How do teachers think and decide. In E. Komulainen & P. Kansanen (Eds.), Classroom Analysis: Concepts, Findings, Applications (pp. 31-38). Research Bulletin No. 56. Institute of Education, University of Helsinki. (ED209187)
Kansanen, P. (1981). The teacher’s role in the implementation of the curriculum with special reference to the need for in-service training. In G. Nissen, W.-P. Teschner, S. Takala, & H. Haft (Eds.), Curriculum Change Through Qualification and Requalification of Teachers (pp. 105-113). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Kansanen, P., Uusikylä, K., & Kalla, H. (1980). Opetussuunnitelman toteutuminen: tutkimusprojektin lähtökohdat. Kouluhallituksen kokeilu- ja tutkimustoimiston tutkimusselosteita N:o 35.
Kansanen, P. (1980). Opettaja opetussuunnitelman toteuttajana täydennyskoulutuksen näkökulmasta. Raportti toisesta pohjoismais-saksalaisesta opetussuunnitelmaseminaarista 26.-28.11.1979. Tiedonantoja koulututkimuksesta N:o 3, 1980, 2-16.
Kansanen, P. (1980). Opetussuunnitelmasta opetustapahtumaan. Kasvatus, 11, 193-194.
Kansanen, P. (1979). Tavoitteisuus opetustapahtumassa: empiiristä tarkastelua. Kouluhallituksen kokeilu- ja tutkimustoimiston tutkimusselosteita N:o 34.
Jussila, J. & Kansanen, P. (1978). Matti Koskenniemi 70 vuotta 19.12.1978. Kasvatus, 9, 368-371.
Komulainen, E. & Kansanen, P. (1978). Didaktisen prosessianalyysin taustasta, metodologiasta ja kehitysnäkymistä. Kasvatus, 9, 158-166.
Kansanen, P. (1978). The DPA Helsinki paradigm and the realization of the curriculum. In E. Komulainen & M. Koskenniemi (Eds.), Research on Teaching (pp. 29-41). Research Bulletin No. 49. Institute of Education, University of Helsinki.
Kansanen, P. & Immonen, A. (1977). Tavoitteisuus opetustapahtumassa: yhteisarviointi didaktisen prosessin osana. Kouluhallituksen kokeilu- ja tutkimustoimiston tutkimusselosteita 2/1977.
Kansanen, P. (1977). Opetustapahtuman rakenne ja opetuksen kehys- ja ympäristömuuttujat. Didaktisen prosessin tutkimusprojektin (DPA Helsinki) yleisraportti. Tutkimuksia N:o 55. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos. (Yhdessä Matti Koskenniemen ym. kanssa.)
Kansanen, P. (1976). Tavoitteisuus opetustapahtumassa: tutkimusprojektin tausta ja suuntaviivat. Kouluhallituksen kokeilu- ja tutkimustoimiston tutkimusselosteita 2/1976.
Kansanen, P. (1976). Toistotutkimus tavoitelauseiden abstraktiotasosta tavoitearviointien selittäjänä. Tutkimuksia N:o 51. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.
Kansanen, P. (1976). Evaluation from the Point of View of the Teacher and Teaching. International Congress of Physical Education, Jyväskylä.
Kansanen, P. (1976). Näkökohtia opetussuunnitelman asemasta opetuksen käsitteistössä. Kasvatus, 7, 155-161.
Kansanen, P., Koskenniemi, M., & Uusikylä, K. (1975). Opettaja ja oppilaat suunnittelevat yhdessä opetusta. Kasvatus, 6, 292-297.
Kansanen, P. (1975). Some Methodological Aspects Concerning Research on Purposiveness in the Teaching Process. Nordisk Förening för Pedagogisk Forskning, Kongress.
Kansanen, P. (1975). Tavoitearvioinnit ja opetustaidon arvosana. Kasvatus, 6, 52-54.
Kansanen, P. (1974). Koetehtävien laadinnasta. Relaatio 3/1974, 16-19.
Kansanen, P. (1974). Tavoitearviointien muuttuminen opettajankoulutuksen aikana. Tutkimuksia N:o 35. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.
Kansanen, P. & Uusikylä, K. (1974). Kokemuksia opetuksen yhteisestä suunnittelusta. Kouluneuvostot. Läroverksråd 2/1974, 12, 11.
Kansanen, P. (1974). Opetuksen yhteinen suunnittelu – kokemuksia esitutkimuksesta. Kasvatus, 5, 158-161.
Kansanen, P. (1973). Opetuksen tavoitteiden tutkimuksesta. Kasvatus, 4, 288-291.
Kansanen, P. (1973). Opetuksen tavoitteet oppilaiden suoritusten arvioinnissa. Kasvatus, 4, 87-90.
Kansanen, P. (1973). Tavoitearviointeihin perustuva tutkimus opetuksen affektiivisista tavoitteista. Tutkimuksia N:o 24. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.
Kansanen, P. (1972). Tavoitteiden ilmoittamistavan problematiikkaa opettajan käyttäytymisen kannalta tarkasteltuna. Tutkimuksia N:o 23. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.
Kansanen, P. (1972). Tavoitelauseiden abstraktiotaso tavoitearviointien selittäjänä. Tutkimuksia N:o 21. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.
Kansanen, P. (1971). Ovatko Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean esittämät tavoitteet käyttäytymistavoitteita? Kasvatus, 2, 86-92.
Kansanen, P. (1971). Opettajankoulutus ja opettajakokemus tavoitearviointien selittäjänä. Tutkimuksia N:o 19. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.
Kansanen, P. (1971). Peruskoulun opetussuunnitelman affektiivisten tavoitteiden arvioimisesta semanttisen differentiaalin tekniikalla. Tutkimuksia N:o 16. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.
Kansanen, P. (1970). Käytännöllisiä näkökohtia peruskoulun opetussuunnitelmasta. Kasvatus, 1, 167-170.
Kansanen, P. (1969). Ny lärarutbildning – gammal skola. Skolnytt, 76 , 400-401.
Kansanen, P. (1967). Relationships between Absences from School and Certain Factors Related to School. Research Bulletin No. 19. Institute of Education, University of Helsinki.
Kansanen, P. (1966). Syyllisyyden paljastamisesta. Kompleksi, 2-3/1966, 24-29.
Kirja- sekä tutkimusarviointeja
Pakinoita
Opettaja
Luokanopettaja
Educator
Didacta varia
Kansallisgalleria: Karl Bruhn, Matti Koskenniemi, Erkki Lahdes
Opetusmateriaalia:
Peruskoulun oppikirjasarja Kansalaistaitoa 3-8 sekä Kansalaistaitoa – Opettajan kirja 3-8 sekä Koetehtävät 5-8. Valistus & Weilin+Göös. 1969-1987. (Yhdessä Martti Revon ja Seppo Kankaan kanssa.)
Kansanen, A. & Kansanen, P. (1986). Myyntiviestintä ja -psykologia. Markkinointi-instituutti.
Kansanen, A. & Kansanen, P. (1992). Henkilöstön kehittäminen. Markkinointi-instituutti.